توقف فروش محصول در داروبازار
تاثیر کلسیم در سندروم پیش از قاعدگی

تاثیر کلسیم در سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) زندگی میلیون‌ها زن در دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به عنوان یکی از مهم‌ترین اختلالات در بین زنان شناسایی شده است. از چندین روز تا دو هفته قبل از خون‌ریزی ماهیانه، طیفی از نشانه‌های عاطفی، رفتاری و فیزیکی در زنان رخ می‌دهند که به عنوان سندروم پیش از قاعدگی نام‌گذاری شده است. این علایم با شروع خون‌ریزی ماهیانه کاهش می‌یابد.

درمان سندروم پیش از قاعدگی

شیوع این سندروم در میان زنان بین 70 تا 90 درصد گزارش شده است. از علایم رایج این سندروم می‌توان به نفخ شکمی، حساس شدن سینه‌ها، اضطراب، حالت گریه و اندوه، خستگی، احساس افسردگی، تغییر در اشتها و حساس شدن و احساس خشم اشاره کرد. علت PMS ناشناخته است اما به عنوان یک اختلال مرتبط با سیستم هورمونی شناخته می‌شود.

تحقیقات متعددی در رابطه با بررسی اثر بخشی مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای نظیر ویتامین E، ویتامین D، تیامین و ریبوفلاوین در کاهش علایم PMS انجام شده است. محققان همچنین دریافته‌اند که میزان کلسیم و سایر عناصر با مقدار بسیار کم (Trace Elements) در گلبول‌های قرمز خون زنان مبتلا به PMS کم‌تر از حالت عادی است. در تعدادی از مطالعات بالینی انجام شده، تاثیر قابل توجهی در کاهش علایم PMS با مصرف روزانه بین 500 تا 1000 میلی‌گرم مکمل کلسیم مشاهده شده است.

تاثیر کلسیم در کاهش علایم سندروم پیش از قاعدگی

اثر بخشی کلسیم را می‌توان از طریق ارتباط بین کلسیم و تولید سروتونین و متابولیسم اسید آمینه تریپتوفان (که هر دو در بهبود و بالا بردن خلق و خو بسیار موثرند) توجیه کرد. شایان ذکر است در کشور ایران نیز چندین مطالعه بالینی برای بررسی تاثیر مصرف کلسیم (با دوز و طول مدت مصرف‌های مختلف) بر بهبود علائم ناشی از PMS انجام گرفته است و نتیجه این تحقیقات حاکی از تاثیر مثبت مصرف مکمل کلسیم در بهبود علائم روحی (احساس ملال و غم، افسردگی و آستانه تحمل پذیری پایین) ناشی از سندروم PMS بوده است.

در صورتی‌ که سندروم PMS تاثیر قابل توجه و مختل کننده‌ای روی کیفیت زندگی شما دارد، می‌توانید در مورد مصرف مکمل کلسیم با پزشک یا دکتر داروساز خود مشورت نمایید.

ماخذ:


Effect of calcium on premenstrual syndrome: A double-blind randomized clinical trial

ارسال پست در تاریخ 1398-04-30 توسط مسئول فنی - دکتر داروساز کلینیک خبر 0

دیدگاه خود را بنویسیدپاسخ دهید

مقایسه 0
قبلی
بعدی