توقف فروش محصول در داروبازار
لکه های سفید روی ناخن ها چیست

لکه های سفید روی ناخن ها چیست

کلینیک خبر

لکه های سفید روی ناخن ها چیست؟

یکی از شایعترین عوارضی که تقریبا همه افراد در طی عمر خود آن را تجربه می کنند، ایجاد لکه های سفید رنگ بر روی بستر صورتی ناخنهاست. در مورد علل ایجاد این لکه ها شایعات بسیاری وجود دارد که اکثرا غیر علمی و فاقد پایه و اساس منطقی می باشند و از جمله آنها مطرح شدن کمبود املاح و ویتامینهای مختلف در بدن است.

البته باید ذکر کرد که به دلایل مختلف از جمله عفونتهای قارچی ایجاد لکه های سفید بر روی ناخن محتمل است اما در اکثر مواقع زمانی که ضایعه بصورت نقاط سفید غیر قابل لمس در بستر ناخن ایجاد می شود، با فشار محو نمی شود و با رشد ناخن به سمت بالا می آید و  گاهی پیش از رسیدن به انتهای ناخن از بین می رود عارضه ای با نام علمی لکونیشیا (Leukonychia) رخ داده است. این لکه ها ممکن است با اشکال و تعداد متفاوت ظاهر شوند اما در بسیاری از مواقع بصورت نقطه ای یا نوارهای های کوچک ظاهر می شوند. دلیل اصلی ایجاد این لکه های سفید، نقص در کراتینی شدن یکی از لایه های ناخن در یک قسمت خاص و همچنین اختلال رشد برخی سلولهای ناخن در همان موضع می باشد.

عوامل ایجاد کننده لکه های سفید

با بررسی های علمی مشخص شده است که چند دلیل مختلف می تواند این ضایعات را بر روی ناخن ایجاد کند اما شایعترین آنها وارد شدن ضربه های بسیار خفیف به بستر ناخن در زمان رشد است که حتی ممکن است خود فرد نیز متوجه این ضربات نشده باشد.

علاوه بر این ضربات، علل دیگری نیز برای این عارضه ذکر شده است که از جمله آنها می توان به مصرف برخی داروها بویژه داروهای شیمی درمانی، علل مادرزادی، برخی مسمومیتها، اختلالات کلیوی و مشکلات تنفسی اشاره کرد اما باید ذکر کرد که وجود این لکه ها بر روی ناخن به تنهایی به هیچ وجه مشخص کننده وجود بیماریهای فوق الذکر در فرد نمی باشد.

آیا باید به وجود این لکه ها اهمیت داد؟

پاسخی که بسیاری از متخصصین به این سوال می دهند خیر است زیرا وجود این عارضه هیچ خطر یا مشکل جسمی خاصی را برای فرد بوجود نمی آورد و صرفا تظاهری از یک علت زمینه ای است. البته در مواردی کشف این علل زمینه ای می تواند سودمند باشد.

روش درمان

در بسیاری از موارد هیچ روش درمانی خاصی مختص این ضایعات توصیه نمی شود و چنانچه به لحاظ زیبایی برای فرد اهمیت داشته باشند می توان آنها را به راحتی با محصولات آرایشی مانند لاکهای ناخن پوشاند. در سایر موارد باید علت زمینه ای را در صورت امکان برطرف کرد.

ماخذ:

Overview of nail disorders: UpToDate 2018

Diseases of Hair and Nails: ScienceDirect 2012

 

 

 

ارسال پست در تاریخ 1397-02-30 توسط دکتر داروساز - مسئول فنی کلینیک خبر 0

دیدگاه خود را بنویسیدپاسخ دهید

دسته بندی وبلاگ

آخرین دیدگاه ها

بدون دیدگاه

جستجو در مقالات

مقایسه 0
قبلی
بعدی