توقف فروش محصول در داروبازار
آیا داروی والزارتان سرطان‌زاست؟

آیا داروی والزارتان سرطان‌زاست؟

والزارتان یک داروی کاهنده فشار خون موثر و مفید است که که اثرات محافظت‌کننده قلبی عروقی دارد و مدت‌هاست که در بیماران مبتلا به ازدیاد فشار خون، نارسایی قلبی و حوادث قلبی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب متعلق به دسته‌ای از داروها با عنوان مهار کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین است و در این دسته، داروهای دیگری مثل لوزارتان، تلمیزارتان و کندزارتان نیز وجود دارند. اثر همه این داروها مشابه هم است و تفاوت آن‌ها عمدتا در قدرت و طول مدت اثر است؛ لذا کاربرد هر یک از آن‌ها به جای دیگری در صورت عدم وجود حساسیت یا منع مصرف خاص، با نظر پزشک امکان‌پذیر است.
اخیرا در رسانه‌های جمعی اخباری مربوط به ارتباط داروی والزارتان و سرطان مطرح شده است. این موج اخبار باید از سوالات پیش آمده در گذشته افتراق داده شود. در سالیان گذشته این احتمال مطرح شده بود که داروهای دسته مهار کننده گیرنده آنژیوتانسین با بروز برخی سرطان‌ها ارتباط دارند. با بررسی‌های علمی متعدد مشخص شد که این ارتباط غیر قطعی و غیر معنی‌دار است. حتی مطالعات متعدد نشان دادند که این داروها منجر به افزایش قابل توجه طول عمر بیماران مصرف‌کننده و کاهش مرگ و میر آن‌ها می‌شوند.
خبری که اخیرا در مورد داروی والزارتان و سرطان انتشار یافته مربوط به خود مولکول ترکیب والزارتان و سایر داروهای این دسته نیست.
نکته قابل توجه این است که یک ناخالصی که در فرآیند تولید والزارتان در یک شرکت چینی با داروی اصلی همراه شده است به تازگی شناسایی شده و مقدار آن از حد مجاز بالاتر بوده و یک ترکیب سرطان‌زاست. لذا تا به کنون کسی نمی‌تواند ادعا کند که ابتلای یک بیمار مبتلا به سرطان در اثر مصرف والزارتان بوده است. همچنین لازم به ذکر است که شرکت‌های دارویی متعددی مواد اولیه والزارتان را تولید می‌کنند که این ناخالصی مذکور در محصولات آن‌ها شناسایی و معرفی نشده است.
بنابراین می‌توان گفت که در حال حاضر داروی والزارتان تولید شده توسط سایر شرکت‌ها بی‌خطر محسوب می‌شود و نباید بیماران مصرف‌کننده را از دریافت برندهای سالم این داروی سودمند محروم کرد.

ماخذ:

Medicine - LWW Journals: 2016

ارسال پست در تاریخ 1398-04-29 توسط مسئول فنی - دکتر داروساز کلینیک خبر 0

دیدگاه خود را بنویسیدپاسخ دهید

دسته بندی وبلاگ

آخرین دیدگاه ها

بدون دیدگاه

جستجو در مقالات

مقالات مرتبط

مقایسه 0
قبلی
بعدی