توقف فروش محصول در داروبازار
ویتامین ب 1: پوست، اعصاب و روان

ویتامین ب 1: پوست، اعصاب و روان

ویتامین ب 1 یا تیامین یکی از مواد مغذی مهم برای بدن انسان است و تنها برای مدت کوتاهی در بدن ذخیره می‌شود؛ بنابراین لازم است تا افراد بطور مداوم از طریق تغذیه آن را دریافت نمایند.

این ویتامین نقش اساسی در حفظ سلامتی سلول‌های بدن، سوخت ساز آن‌ها و عملکرد های مختلف بیوشیمیایی و آنزیمی دارد به همین دلیل کمبود آن می‌تواند مشکلات متعددی را بوجود آورد. از جمله سلول‌هایی که بسیار به کمبود این ویتامین حساسند و بطور قابل توجهی، واکنش نشان می‌دهند، سلول‌های عصبی هستند. در موارد شدید و طولانی این مشکلات عصبی به بروز بیماری‌هایی از جمله بری‌بری یا آنسفالوپاتی ختم می‌شود. درمان این موارد جایگزین کردن تیامین با مصرف مکمل‌های آن است.

علاوه بر سیستم عصبی، مشخص شده است که کمبود ویتامین ب 1 با برخی از انواع مشکلات روانی نیز همراه می‌گردد. کمبود تیامین می‌تواند منجر به بروز علایم روانی از جمله اضطراب و افسردگی گردد. همچنین مشاهده شده که تجویز این ویتامین در درمان این علایم در برخی موارد موثر بوده است.

در مواردی که علایم روانی فوق‌الذکر همراه با دردهای عصبی عضلانی می‌گردد، در مواردی تجویز ویتامین ب 1 می‌تواند سودمند باشند.

در سال‌های اخیر به نقش مصرف تیامین به عنوان مکمل غذایی جهت سلامت پوست و مو توجه بیشتری شده است. تجویز این ویتامین (البته به همراه سایر ویتامین‌های گروه ب) اثرات مفیدی در رشد موها نشان داده است. همچنین از ویتامین ب 1 اثرات آنتی اکسیدانی به ثبت رسیده است به همین دلیل می‌تواند برای سلامت پوست نیز مفید باشد.

ارسال پست در تاریخ 1398-04-23 توسط مسئول فنی - دکتر داروساز کلینیک خبر, زیبایی و سلامت 0

دیدگاه خود را بنویسیدپاسخ دهید

مقایسه 0
قبلی
بعدی