توقف فروش محصول در داروبازار
درمان آفتاب‌سوختگی

درمان آفتاب‌سوختگی

آفتاب‌سوختگی (Sunburn) در اثر تابش بیش از حد نور آفتاب بر روی پوست محافظت نشده، ایجاد می‌شود. جهت درمان موثر این عارضه، بهتر است فرد هرچه سریع‌تر در اولین لحظات احساس علایم سوختگی، درمان را آغاز کند.

اولین اقدام درمانی استفاده از حمام یا دوش آب خنک بصورت مکرر است. پس از خروج از حمام توصیه می‌شود فرد بدن خود را خشک کند بنحوی که مقداری از رطوبت روی پوست باقی بماند و سپس فرآورده‌های مرطوب‌کننده را بصورت موضعی استعمال کند.

برای التیام سوختگی پوست در مرحله دوم می‌توان از کرم‌های حاوی آلوئه‌ورا یا سویا استفاده کرد. چنان‌چه سوزش پوست با این فرآورده‌ها برطرف نشد، فرد می‌تواند از کرم‌های حاوی هیدروکورتیزون با صلاح‌دید پزشک استفاده کند. فرآورده‌های بی‌حس‌کننده که پسوند –کایین در انتهای نام خود دارند، بیشتر باعث تحریک پوست می‌شوند و باید از کاربرد آن‌ها اجتناب شود.

در مرحله بعد برای کاهش تورم، قرمزی و ناراحتی پوست می‌توان از مسکن‌هایی مثل آسپیرین یا ایبوپروفن استفاده کرد. توصیه شده است در موارد آفتاب سوختگی افراد بیش‌تر آب بنوشند تا از فرآیند از دست رفتن بیش از حد آب بدن جلوگیری کنند.

چنان‌چه آفتاب‌سوختگی باعث بروز تاول شده، نشان می‌دهد که سوختگی درجه دوم ایجاد شده است. در این موارد فرد بهتر است اجازه دهد تاول‌ها خودبخود برطرف شوند و از ترکاندن آن‌ها خودداری کند. در این موارد مراجعه به پزشک توصیه می‌شود.

در نهایت پیشنهاد می‌شود که افراد از لباس‌هایی استفاده کنند که مناطق آفتاب سوخته را بطور کامل بپوشاند. اگر فرد از لباس روشن استفاده می‌کند باید امتحان کند که نور از آن عبور نکند.

علی‌رغم تصور رایج که افراد گمان می‌برند آفتاب‌سوختگی یک عارضه موقتی است، در برخی موارد ممکن است آسیب‌های طولانی‌مدت در پوست ایجاد کنند و این آسیب‌ها پوست افراد را به ابتلا به سرطان مستعد می‌کند. همین امر، لزوم درمان و پیشگیری از آفتاب‌سوختگی را بیش از پیش مشخص می‌کند.

ماخذ:

American Academy of Dermatology

ارسال پست در تاریخ 1398-04-12 توسط مسئول فنی - دکتر داروساز کلینیک خبر, زیبایی و سلامت 0

دیدگاه خود را بنویسیدپاسخ دهید

دسته بندی وبلاگ

آخرین دیدگاه ها

بدون دیدگاه

جستجو در مقالات

مقالات مرتبط

مقایسه 0
قبلی
بعدی