توقف فروش محصول در داروبازار
انواع کرم‌ مرطوب‌ کننده

انواع کرم‌ مرطوب‌ کننده

تمام افراد خواهان پوستی زیبا، شفاف و البته سالم هستند.

ضد آفتاب، مرطوب‌کننده و شوینده سه راس مثلث نیازهای اولیه و ضروری پوست به شمار می‌روند.

در ادامه به بررسی انواع مرطوب‌کننده‌ها می‌پردازیم:

طبقه‌بندی:

مرطوب‌کننده‌ها با توجه به مکانیسم عمل و مواد تشکیل‌دهنده به 4 نوع اصلی دسته‌بندی می‌شوند:

1- امولینت (Emollient): بطور عمده چربی و روغن هستند که پوست را مرطوب کرده و نرمی و ارتجاع پذیری آن را افزایش می‌دهند. چربی‌های درون سلولی لایه‌های پوست، نقشی کلیدی در شکل‌دهی ساختمان پوست دارند، به این صورت که یک لایه حفاظتی وسیع در برابر محیط و عوامل خارجی شکل می‌دهند. بطور کلی مولکول‌های چربی که در تشکیل این لایه حفاظتی پوست نقش مهمی دارند، در بدن تولید می‌شوند؛ اما از سن 30 سالگی به بعد تولید آن‌ها به تدریج کم شده و به همین دلیل پوست به سمت خشکی می‌رود. مولکول‌های چربی با ساختارهای مختلف شیمیایی و منشا گیاهی و جانوری در ساختار کرم‌های مرطوب‌کننده به کار می‌روند و با این‌که از لحاظ ساختار شیمیایی جز چربی‌ها طبقه‌بندی می‌شوند اما احساس چربی به مصرف‌کننده منتقل نمی‌کنند، بدون بو بوده و سبب ایجاد جوش نمی‌شوند و برای پوست‌های حساس نیز بی‌خطر هستند. کلسترول، اسید های چرب، الکل‌های چرب و سودوسرامید ها از جمله این مواد هستند.

خرید کرم مرطوب کننده پوست خشک و حساس نیوآ

کرم مرطوب کننده پوست خشک و حساس نیوآ

2- هوموکتانت (Humectant): این مواد آب را از دو منبع، یکی رطوبت محیط و دیگری از لایه‌‌های زیرین سطح پوست (dermis = درمیس) جذب کرده و به سطح پوست می‌آورند. گلیسرول، اوره و هیالورونیک اسید از جمله این مواد هستند.

3- اوکلوسیو (Occlusive): موادی هستند که از طریق ایجاد یک سد آب‌گریز، باعث انسداد راه‌های از دست دادن آب در بافت پوست می‌شوند. ساختمان شیمیایی این مواد نیز چربی است. این دسته در حفظ رطوبت پوست بسیار موفق عمل می‌کنند اما به دلیل بو و احساس چربی با استقبال کمتری مواجه می‌شوند. موم زنبور عسل، اکسید روی و سیلیکون‌ها از جمله این مواد هستند.

خرید کرم مرطوب کننده مناسب پوست خشک کیو وی

کرم مرطوب کننده پوست خشک کیووی - QV

4- جوان‌کننده‌های پروتئینی (Protein Rejuvenators): پروتئین‌های کوچک سبک وزن در ساختار این مرطوب‌کننده‌ها وجود دارد که به جایگزینی پروتئین‌های ضروری پوست کمک می‌کنند. کلاژن، الاستین و کراتین از جمله این مواد هستند.

خرید کرم مرطوب‌کننده بیول غنی شده با فیبر و کلاژن

کرم مرطوب‌کننده بیول مناسب پوست خشک و حساس حاوی عصاره ماکادمیا و جو دوسر

نکته مهم این‌که یک مرطوب‌کننده می‌تواند جزو یک و یا چند دسته از طبقه‌بندی‌های ذکر شده در بالا قرار گیرد. مرطوب‌کننده‌ها با فرمولاسیون‌های مختلف از جمله لوسیون، کرم، پماد و ژل تولید می‌شوند. مرطوب‌کننده‌ها از لحاظ تجاری به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

1- مرطوب‌کننده‌های صورت: صورت بطور ویژه در برابر اثرات محیط نظیر گرمی و سردی هوا، رطوبت، گرد و غبار، آلودگی و اشعه‌های UV مستعد آسیب است و به همین دلیل مرطوب‌کننده صورت جایگاه ویژه‌ای در مراقبت‌های روزانه صورت دارد. مرطوب‌کننده‌های صورت به صورت فاقد چربی (non-greasy) و غیر جوش‌زا (non-comedogenic) فرموله می‌شوند. مرطوب‌کننده‌های حاوی مشتقات سیلیکون بهترین گزینه برای پوست‌های چرب هستند. برای کم کردن ظاهر براق ناشی از استفاده از این مرطوب‌کننده‌ها، موادی با خاصیت جذب چربی مثل تالک یا کائولین به فرمولاسیون اضافه می‌شوند.

2- مرطوب‌کننده‌های دست و پا: این دسته با هدف جلوگیری و همچنین درمان خشکی و اگزما فرموله می‌شوند.

خرید کرم مرطوب‌کننده دست QV

کرم مرطوب کننده QV مناسب دست

خرید کرم ترک پای کیووی | QV Feet Heel Balm

کرم ترک پا و التیام بخش پاشنه کیو وی

باید توجه داشت که هر پوستی، نیازمند نوع خاصی از مرطوب‌کننده است و نکته مهم این است که باید قبل از خرید مرطوب‌کننده، از نوع پوست خود (چرب، خشک، حساس و معمولی) آگاه باشید؛ زیرا هر نوع پوست مرطوب‌کننده خاص خود را می‌طلبد.

ارسال پست در تاریخ 1398-03-12 توسط مسئول فنی - دکتر داروساز کلینیک خبر, زیبایی و سلامت 0

دیدگاه خود را بنویسیدپاسخ دهید

مقایسه 0
قبلی
بعدی