توقف فروش محصول در داروبازار
همه چیز در مورد تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی

همه چیز در مورد تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی

ممکن است برای شما هم این سوال مطرح باشد که چگونه می‌توان تاریخ تولید و انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی را بررسی کرده و تاریخ انقضای یک فرآورده آرایشی و یا بهداشتی (مثلا کرم مرطوب کننده صورت) به چه معناست؟
در ترکیبات فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مواد محافظ (نگهدارنده) وجود دارد که این مواد نقش به سزایی در تعیین تاریخ انقضای فرآورده دارند. باید توجه داشت که هنگام خرید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، تاریخ تولید فرآورده آرایشی اهمیت چندانی ندارد اما توجه به تاریخ انقضای آن ضروری بوده و مصرف فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی بعد از انقضای آن توصیه نمی‌شود چرا که پس از تاریخ انقضا مواد محافظ کارایی بهینه خود را از دست داده و احتمال رشد باکتری و قارچ و سایر عوامل بیماری‌زا در محصول مورد نظر وجود داشته و کیفیت آن را به شدت پایین می‌آورد.
مطابق قوانین سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، در حال حاضر هیچ الزامی برای کارخانه‌های سازنده محصولات آرایشی برای درج تاریخ انقضای محصولات وجود ندارد؛ با این وجود کارخانه‌های تولید کننده، مسوول تعیین تاریخ انقضا و محصول تولیدی خود هستند.
تمامی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی که به صورت قانونی در بازار ایران موجودند، دارای یک برچسب زرد رنگ به نام برچسب اصالت (مطابق شکل زیر) هستند. این برچسب حاوی اطلاعات مختلفی از جمله تاریخ انقضای محصول است.

توضیحات برچسب اصالت

اما در ارتباط با محصولات آرایشی و بهداشتی نباید از توجه به  مدت زمان استفاده بعد از اولین نوبت باز کردن بسته بندی محصول آرایشی و بهداشتی (PAO= Period-After-Opening) غافل شد. شما می‌توانید این مدت زمان را روی بسته‌بندی محصولات که به صورت تصویر یک ظرف در باز که حاوی یک عدد به همراه حرف M انگلیسی که به معنای (Month = ماه) است (شکل زیر)، مشاهده نمایید.

مدت زمان استفاده بعد از اولین نوبت باز کردن بسته‌بندی محصول آرایشی و بهداشتی

برای مثال تصویر بالا بیان‌گر این است که از زمان باز شدن بسته‌بندی تا 24 ماه بعد، محصول در بهترین شرایط ظاهری و کیفیت قرار دارد و می‌توان با اطمینان خاطر آن را مصرف کرد. باید توجه داشت که هیچ گونه الزامی به درج PAO وجود ندارد اما شرکت‌های مختلف، بنا به اصول مشتری‌مداری می‌توانند در صورت تمایل پس از انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم، میزان PAO هر محصول را تعیین و آن را روی بسته‌بندی درج کنند.

معمولا میزان PAO برای محصولات مرتبط با چشم مانند ریمل، خط چشم و کرم‌های مراقبت دور چشم به دلیل احتمال بیشتر آلوده شدن محصول حین مصرف و ابتلا به عفونت‌های چشمی، از سایر محصولات آرایشی و بهداشتی کمتر است.

ارسال پست در تاریخ 1398-03-11 توسط مسئول فنی - دکتر داروساز کلینیک خبر, زیبایی و سلامت 0

دیدگاه خود را بنویسیدپاسخ دهید

دسته بندی وبلاگ

آخرین دیدگاه ها

بدون دیدگاه

جستجو در مقالات

مقایسه 0
قبلی
بعدی