توقف فروش محصول در داروبازار
آیا پیش از مسواک زدن، باید آن را خیس کنیم؟

آیا پیش از مسواک زدن، باید آن را خیس کنیم؟

مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله روتین های روزانه حیاتی در زندگی هر فرد محسوب می‌شود. مراقبت مداوم و داشتن برنامه مدون و حفظ آن، می‌تواند سلامت دهان و دندان شما را تضمین کرده و از هر گونه مراجعه به مراکز درمانی و صرف هزینه‌های زیاد بی نیاز کند.
دندان پزشکان معمولا توصیه می‌کنند که دو بار در روز و هر بار به مدت 2 دقیقه، دندان های خود را مسواک بزنید. خمیر دندان شما فارغ از برند و قیمت آن، باید حاوی فلوراید باشد. هر چند که در این مورد همانند بسیاری بحث های دیگر میان کاربران شبکه های اجتماعی بحث و جدل بسیار است و اختلاف نظر های زیادی در این زمینه وجود دارد.

مسواک خیس یا خشک؟ مسئله این است!

در این باره، نوعی جنگ مجازی میان میکروبلاگرهای شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا وجود دارد که هر کدام اصرار بر صحیح بودن عقیده خود دارند.
پیش زمینه ذهنی که در دسته ای از این افراد وجود دارد این است که آن ها تمایلی به رقیق کردن فلوراید موجود در خمیر دندان ندارند. این گروه به هیچ عنوان نمی‌خواهند مسواک خود را قبل یا بعد از زدن خمیردندان مرطوب کنند.
گروه دیگر تصور می‌کنند که مسواک پیش از استفاده به شستشو با آب نیاز دارد؛ چرا که ممکن است در مدت زمان نسبتا طولانی که از مسواک استفاده نمی‌شود و صرفا در لیوان روشویی قرار دارد، باکتری های زیادی بر روی موهای آن بنشیند. از دیگر دلایل ناخوشایندی که این دسته از افراد ذکر می‌کنند این است که در برخی موارد دیده شده که سوسک های حمام، شب هنگام بر روی مسواک‌ها حرکت کرده و بنابراین قبل از استفاده از مسواک، باید آن را شست و ضدعفونی کرد.
به طور کلی، افرادی وجود دارند که ترجیح می‌دهند که پیش از مسواک زدن، آن را خیس کرده و سپس خمیر دندان زده و بعد پروسه مسواک زدن را شروع کنند. افرادی نیز هستند که خمیر دندان را روی برس مسواک قرار داده و سپس آن را خیس کرده و بعد داخل دهان فرو میبرند. برخی نیز ترجیح می‌دهند مسواک خود را خیس کرده اما خمیردندان را مستقیما بر روی زبان خود قرار دهند. همان طور که مشاهده می‌کنید افراد از روش های مختلفی برای مسواک زدن استفاده می‌کنند و شاید بیشتر آن ها این اعتقاد را داشته باشند که روش خودشان صحیح ترین روش است. اما جدا کدام روش صحیح است؟ کدام روش می‌تواند به حفظ سلامت دهان و دندان ما کمک کند؟

نظر کارشناسان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید شستشوی دندان ها با مسواک خشک یا خیس نیز مبحثی است که میان کارشناسان و صاحبان امر نیز همچنان مورد نقد و نظر است. دکتر نایگل کارتر معتقد است که مسواک در شرایطی که خشک باشد و به اندازه یک نخود بر روی آن خمیر دندان باشد، بیشترین تاثیرگذاری را دارد.
همچنین او معتقد است که آب، موهای نازک برس مسواک را تضعیف کرده و عملکرد آن را در پاکسازی و شستشوی دهان کاهش می‌دهد. دکتر کارتر همچنین قویا توصیه می‌کند که هر شب به مدت دو دقیقه کامل دندان های خود را مسواک کنید.
بر طبق نظر کارتر، صحیح ترین روش برای مسواک زدن، نگه داشتن آن با زاویه 45 درجه بر روی دندان هاست تا به خارج کردن مواد غذایی و باکتری‌ها از خطوط میان لثه و دندان‌ها کمک کند.
پروفسور دامین والمزلی، از مشاوران علمی انجمن دندان پزشکی بریتانیای کبیر، معتقد است که خمیر دندان تنها وسیله ای برای رسیدن فلوراید به دندان هاست. فلوراید سبب افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی می‌شود. آنچه که در این میان مهم است، تماس فلوراید با دندان بوده و مسواک مرطوب تنها سبب خوشایند شدن این فرآیند خواهد شد. پروفسور همچنین توصیه می‌کند که فلوراید خمیردندان باید روزی دو بار توسط مسواک به دندان ها برسد. به خصوص در انتهای شب!
انجمن دندان پزشکی ایالات متحده امریکا نیز زدن دو بار مسواک در طی بیست و چهار ساعت را توصیه می‌کند. از دیگر اختلاف نظرهای موجود در میان متخصصان می‌توان به این که مسواک قبل از صبحانه باشد و یا بعد از آن، نیز اشاره کرد. اما در همه موارد و نظریه ها، تمامی متخصصان به طور متفق القول بر این باورند که شب، پس از خوردن شام و دسر و در صورتی که می‌دانید دیگر چیزی نخواهید خورد و صرفا برای خواب به رختخواب خواهید رفت، قبل از خواب، دندان های خود را به مدت دو دقیقه کامل مسواک بزنید؛ چرا که باکتری ها در محیط گرم و مرطوب با مواد غذایی که لای شیارهای دندان های شما گیر کرده، به سرعت رشد کرده و پوسیدگی و از بین بردن دندان های شما را در پی خواهند داشت.

9 توصیه برای بهبود سلامت دهان و دندان

با وجود پیشرفت ها و افزایش آگاهی نسبت به سلامت دهان و دندان، هنوز افراد بسیاری در سرتاسر جهان وجود دارند که دچار پوسیدگی دندان می‌شوند. به دلیل این که روش درست مسواک زدن را نمی‌دانند و بدین ترتیب به نسل بعد از خود نیز نمی‌توانند صحیح آموزش دهند. مرکز خدمات سلامت ملی بریتانیای کبیر، توصیه نامه ای در چند بند درباره طرز صحیح مسواک دندان تهیه کرده است که در ذیل به آن ها اشاره می‌کنیم:

  1. تا وقتی که در هر نوبت مسواک زدن، دو دقیقه زمان برای آن صرف می‌کنید، دیگر تفاوتی نمی‌کند که مسواک شما برقی باشد و یا دستی.
  2. مسواک شما باید دارای سری کوچک شامل موهای بلند و کوتاه فشرده با طراحی دایره ای شکل، باشد.
  3. مسواک زدن شبانه پیش از خواب از مهم ترین و جدی ترین نکات بهداشتی است که باید از سن هفت سالگی به کودکان خود آموزش دهید.
  4. خمیردندان شما فارغ از برند و قیمت، باید دارای حداقل 1350 ppm فلوراید باشد. برای بررسی این مورد به بسته بندی محصول مراجعه کرده و میزان فلوراید را بخوانید.
  5. کودکان نیازی به استفاده از خمیر دندان مخصوص کودکان ندارند؛ یک خمیر دندان برای تمام اعضای خانواده کافیست. به جای آن حواستان باشد حتما در هر بار استفاده از آن به اندازه یک نخود استفاده کرده و طول مدت مسواک زدن آن‌ها کمتر از دو دقیقه نباشد و همچنین خمیردندان را نخورند (نبلعند).
  6. به یاد داشته باشید که هنگام مسواک زدن، تمام سطح داخلی، بیرونی و نیز سطح سایش دندان ها را به خوبی پوشش داده و مسواک بزنید.
  7. پس از اتمام مسواک زدن، خمیر دندان اضافی را از دهان خارج کنید اما نیازی نیست برای این کار حتما از آب فراوان استفاده کنید. با این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، فلوراید جمع شده روی دندان هایتان را نیز از بین نمی‌برید و به سلامت دندان هایتان کمک بیشتری می‌کنید.
  8. همچنین پس از مسواک زدن بلافاصله از محلول دهان شویه استفاده نکنید. چرا که با وژوژه آب (غرغره، گلوشویی) فلوراید باقی مانده بر روی دندان هایتان را می‌شویید.
  9. از یک محلول دهان شویه فلوراید دار نیم ساعت پس از مسواک زدن استفاده کنید. سعی کنید تا نیم الی یک ساعت پس از مصرف دهان شویه، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. 

منبع

ارسال پست در تاریخ 1397-04-11 توسط کارشناس تولید محتوا کلینیک خبر 0

دیدگاه خود را بنویسیدپاسخ دهید

دسته بندی وبلاگ

آخرین دیدگاه ها

بدون دیدگاه

جستجو در مقالات

مقایسه 0
قبلی
بعدی