توقف فروش محصول در داروبازار
آنچه که باید در مورد رژ لب (lip stick) بدانیم

آنچه که باید در مورد رژ لب (lip stick) بدانیم

کلینیک خبر

آنچه که باید در مورد رژ لب (lip stick) بدانیم

همه روزه هزاران خانم از رژ لب استفاده می‌کنند، بدون اینکه نسبت به مضرات احتمالی آن آگاه باشند. این خطرات عمدتا مربوط به مواد شیمیایی مختلف موجود در این فرآورده ها می باشند که در سالهای اخیر بیش از پیش شناسایی شده اند.

 در مطالعات گسنرده ای که در سال 2007 انجام شد وجود سرب در بسیاری از برندهای معتبر رژ لب به اثبات رسید و امکان آسیب رسانی این محصولات از طریق مسمومیت با سرب مطرح شد. پس از آن بسیاری از شرکتهای سازنده سعی بر ساخت فراورده های بدون سرب نمودند. البته بیماریزایی سرب در استعمال پوستی به اندازه دریافت آن از طریق استنشاق یا خوراکی نیست اما در کاربردهای مداوم و طولانی احتمال بروز خطر بیشتر می شود.

علاوه بر سرب که مورد توجه اکثر سازندگان و مشتریان قرار گرفته است اخیرا آزمایشات مختلف مواد سمی دیگری نیز در این فرآورده ها شناسایی کرده اند که از جمله آن ها می‌توان به وجود فلزات سنگین مانند کروم، کادمیوم، آلومینیوم و منگنز اشاره کرد. علت وجود این ترکیبات در رژ لب ایجاد رنگهای مختلف با استفاده از املاح فلزی است.

راه چاره:

برای کنترل خطرات ناشی از استفاده از رژ لب می توان با چند اقدام ساده در کنار استفاده صحیح از این فراورده پر کاربرد، به خوبی خود را حفظ کنیم:

اول اینکه با جستجوی علمی، محصولاتی را انتخاب کنیم که سازندگان آنها بطور رسمی کاهش فلزات سنگین را در ساخت فرآورده اعلام نموده اند.

دوم، تا حد امکان کمتر از رژ لب استفاده کنیم (بصورت متناوب و در ناحیه کوچکی از لب) و در صورت عدم نیاز آن را بلافاصله پاک کنیم.

آخر اینکه از در دسترس قرار دادن رژ لب در کودکان و کسانی که صلاحیت کاربرد صحیح این فراورده را ندارند به شدت خودداری کنیم.

ماخذ:

U.S. Department of Health and Human Services: U.S. Food and Drug Administration

http://www.safecosmetics.org/

 

 

ارسال پست در تاریخ 1397-04-10 توسط دکتر داروساز - مسئول فنی کلینیک خبر 0

دیدگاه خود را بنویسیدپاسخ دهید

دسته بندی وبلاگ

آخرین دیدگاه ها

بدون دیدگاه

جستجو در مقالات

مقایسه 0
قبلی
بعدی