توقف فروش محصول در داروبازار
تیرگی دور چشم

تیرگی دور چشم

کلینیک خبر

تیرگی دور چشم

حلقه های تیره دور چشم یکی از شایعترین مسائل مطرح شده در علوم زیبایی شناسی پزشکی است که عوامل متعددی در بروز آنها نقش دارند. اهمیت این تیرگیها از این جهت است که قضاوت افراد از ظاهر فرد دیگر به لحاظ سالخوردگی و خستگی تا حدود زیادی از طریق مشاهده الگوهای اطراف چشم صورت می پذیرد. در مطالعاتی که اخیرا در آمریکا انجام شده، نتایج نشان داده است که بطور متوسط بانوان هر سال حدود 15 هزار دلار را صرف محصولات آرایشی می کنند که بخش عمده این مبلغ صرف زیباسازی اطراف چشم می گردد.

چرا حلقه های تیره تشکیل می شوند؟

چندین عامل در بروز این تیرگیها موثرند. با افزایش سن و تغییر شکل یا تحلیل استخوانهای صورت، سایه های روی آن به نحوی تشکیل می شوند که حلقه های تیره ای را اطراف چشم نشان می دهند. همچنین نازک شدن پوست و برجسته شدن عروق، تجمع مایعات و ازدیاد رنگدانه های تیره در بافت زیر پوستی می تواند این تیرگی را ایجاد کند. علاوه بر این مسایل از دست رفتن بافت طبیعی زیر پوستی و تغییرات کلاژن و چربی سازی در این ناحیه می توانند تشدید کننده مشکل فوق الذکر باشند.

درمان

روشهای درمانی مختلفی در علوم آرایشی و زیبایی برای رفع تیرگی اطراف چشم طراحی شده و توسعه یافته اند.

اولین روش درمانی که بسیار موثر و بی ضرر می باشد استفاده از پوشاننده ها است که با ایجاد رنگ طبیعی بر روی پوست، ظاهر ناحیه اطراف چشم را اصلاح می کنند. برخی از این پوشاننده ها خاصیت منعکس کننده نور نیز دارند.

روش درمانی بعدی استفاده از فراورده های پوستی و ترکیبات شیمیایی مانند رتینوئیدها و مشتقات ویتامین آ، هیدروکینون، کافئین و پپتیدهای مختلف است که خصوصیات تحریک ساخت کلاژن، کاهش ساخت رنگدانه ملانین، روشن کننده، کاهش دهنده ورم و بهبود دهنده عملکرد عروقی دارند.

در مرحله بعد روشهای کلینیکی مانند نوردرمانی، رادیوفرکوئنسی و استفاده از لیزر مطرح می شود که عمدتا روشهای غیر تهاجمی اما گران قیمتی هستند.

در آخر روشهای تهاجمی از جمله لایه برداری، بازسازی پوستی، تزریق چربی و جراحی هستند که در کنار تاثیر قابل توجه، عوارض زیادی را نیز به دنبال دارند.

ماخذ:

Journal of Cutaneous and Aesthetic Surgery

 

ارسال پست در تاریخ 1397-03-30 توسط دکتر داروساز - مسئول فنی کلینیک خبر 0

دیدگاه خود را بنویسیدپاسخ دهید

دسته بندی وبلاگ

آخرین دیدگاه ها

بدون دیدگاه

جستجو در مقالات

مقایسه 0
قبلی
بعدی