توقف فروش محصول در داروبازار
آلرژی های بهاری

آلرژی های بهاری

کلینیک خبر

آلرژی های بهاری

در فصل بهار با آغاز شکوفه دادن درختان و باز شدن گلها و آزاد شدن ذرات و گرده های گیاهان، بروز حساسیتهای مختلف بسیار شایع می گردد. برخی از افراد نسبت به این شرایط مستعد ترند و در اواخر زمستان یا اوایل بهار دچار آلرژی و تظاهرات آن می شوند. یکی از شایعترین انواع آلرژی در فصل بهار با نام رینیت آلرژیک (تب یونجه) معروف است. در افراد دچار این عارضه گرده گیاهان باعث آزاد شدن مواد التهابزا از جمله هیستامین از سلولهای التهابی و ایمنی بدن می شود که منجر به علایمی مانند عطسه، قرمزی و اشک ریزش چشمها، آبریزش بینی، سردردهای سینوسی، گرفتگی بینی، خارش و سوزش گلو، از دست رفتن توان بویایی و یا حتی اختلال چشایی می گردد.

در برخی از موارد تظاهر اصلی این آلرژیها بصورت خارش و ضایعات پوستی می باشد که برای فرد مبتلا بسیار آزار دهنده است.

بهترین راه مقابله و با این آلرژیهای پیشگیری از بروز آنهاست. از روشهای موثر در این زمینه می توان به شناسایی مناطق گرده افشانی و اجتناب از آنها، بستن پنجره ها و درهای منزل و ماشین در فصل حساسیت، استحمام کامل پس از هر بار خروج از منزل و استفاده از ماسکهای تنفسی استاندارد اشاره کرد. در بروز آلرژی استفاده از داروهای آنتی هیستامین تحت نظارت پزشک امکان پذیر است. در برخی موارد توصیه می شود که افراد با سابقه آلرژیهای شدید حدود دو هفته پیش از زمان مورد انتظار آغاز آلرژیها مصرف دارو را شروع کنند. در موارد پیشرفته تر ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد التهاب دیگر باشد. در سالهای اخیر نیز روشهای جدید "ایمنی درمانی" توسعه و گسترش پیدا کرده اند و در مراکز فوق تخصصی مربوطه فرد را بر علیه برخی مواد آلرژیزای خاص واکسینه می کنند.

با توجه به اینکه موارد نادری از واکنشهای آلرژیک می توانند عوارض پایدار و قابل توجهی را در ظاهر فرد یا سلامت وی ایجاد کنند لزوم مراقبت و پیشگیری در این زمینه و استفاده از فراورده های مناسب حائز اهمیت فراوانی می باشد.

 

ماخذ:

All about Allergies: Be ready for spring: Praveen Buddiga, MD- March 29, 2017. Medscape

Seasonal Allergies: American College of Allergy, Asthma & Immunology: 2014

 

 

 

 

ارسال پست در تاریخ 1397-01-19 توسط دکتر داروساز - مسئول فنی کلینیک خبر 0

دیدگاه خود را بنویسیدپاسخ دهید

دسته بندی وبلاگ

آخرین دیدگاه ها

بدون دیدگاه

جستجو در مقالات

مقایسه 0
قبلی
بعدی